zaterdag 18 oktober 2014

Bijeenkomst 7: beeldend probleem

Wanneer je een opdracht krijgt met een beeldend probleem dan zet dat aan tot nadenken: hoe ga ik dit oplossen? Er zijn altijd meerdere mogelijkheden/oplossingen.
Als een kind een clichébeeld tekent, dan weet je als docent dat je opdracht  niet gelukt is. Clichébeelden zijn de kubus (zoals ze overal worden afgebeeld, zie foto hieronder), bomen, het standaard zonnetje en hartjes. Een echte kubus teken je aan de hand van lijnperspectief zoals in de foto hieronder.



We hebben met houtskool gewerkt. Bij de opdracht: teken een grappige kubus, wordt er vaak een smiley getekend (zie foto links).

Bij deze opdracht kregen we veel vrijheid, daar werden we onzeker van, we gingen overleggen en kijken bij anderen. Dit was een subjectieve opdracht, je kunt dat niet objectief beoordelen (met een rubric).

Opdracht: teken een kubus, laat aan de manier waarop je hem tekent zien dat het een blije kubus is (foto hierboven links).  Dit was ook lastig, want het is soms moeilijk om wat in je hoofd zit op papier te krijgen. Of een blije associatie bij voorwerpen te bedenken zonder smiley en dergelijke. Een verlegen kubus tekenen vonden we makkelijker. Hij was vaak in een hoekje getekend, klein, uitgeveegd, met stippellijn of smal getekend.
In deze opdrachten zit een beeldend en een technisch doel. De opdrachten kunnen op verschillende manier gegeven worden: teken een blije kubus en teken een kubus op een blije manier.


In het tweede deel van de les kregen we een opdracht die je moest aanvullen met een technisch of beeldend doel. Onze opdracht hierboven heeft alleen een technisch doel: het zetten van stippen met ecoline.
Als beeldend doel hebben we bedacht dat de kinderen er vallende herfstbladeren van kunnen maken, die wegwaaien in de wind. Als inleiding aan de opdracht kan over de herfst gepraat worden en dat de wind nu harder waait en de blaadjes van de bomen vallen. Welke kleuren hebben de blaadjes? Welke kant waaien ze op? Hoe zien de vallende blaadjes eruit?
Het beeldaspect is beweging. Er kan met herfstkleuren gewerkt worden, maar mogen ook andere kleuren zijn.
Het is belangrijk om niet te veel beeldaspecten in een opdracht te hebben, je moet denken aan het doel dat je wilt bereiken met de opdracht. Bij te veel beeldaspecten wordt de opdracht ingewikkeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten