vrijdag 10 oktober 2014

Bijeenkomst 6: ontwikkelingsfasen

Beschouwing afbeelding:
'In de wereld kwam er een ziel genaamd Ida' (1929-1930), Ivan Albright. We hebben gebruikt gemaakt van vragen die horen bij de 5 ontwikkelingsfasen van de theorie van Parsons.
Het is belangrijk om kennis te hebben van deze fasen als leraar, zodat je bij het bekijken van beelden rekening kunt houden met de fase waarin de kinderen zitten. Het is belangrijk om in het heden beelden te kunnen interpreteren. We worden tegenwoordig overspoeld met beelden, voornamelijk reclame en social media. Je kunt boodschappen beter zien en begrijpen.

Fase 1 het associatieve stadium (Favoritisme): wat is je eerste indruk van het schilderij?
Fase 2 het mimetische stadium (Ambachtelijkheid): Wat kan je vertellen over de voorstelling?
Fase 3 het expressieve stadium (Expressiviteit): Kan je je erin inleven?
Fase 4 het formele stadium (Formalisme): Hoe sluit de vormgeving aan op het thema?
Fase 5 het interpretatieve stadium (Open Mind): Hoe kan je het beeld zien in bredere context?

In fase 1 kan je aangeven wat je ziet en wat je ervan vindt, alleen mooi of lelijk volstaat niet.
In fase 2 is het de bedoeling om alles te benoemen wat je ziet. Hier zie je onder andere een kaptafel met geld en dode bloemen, vrouw op rieten stoel, spiegel, poederkwast en gescheurde stoffen. Nog geen interpretatie geven.
In fase 3 kan je aangeven wat je ziet in het schilderij, qua gevoelens bijvoorbeeld. In dit geval de uitdrukking van de vrouw. Woorden als: bedroefd, eenzaam en pijn.
In fase 4 kan je onder andere noemen: een glad jurkje in contrast met bobbelige benen, je kijkt van bovenaf en de vrouw staat centraal in de compositie. Er is sprake van clair obscur, dat is een groot licht/donker contrast. In dit schilderij zie je uitingen van het modernisme, het is niet meer natuurgetrouw. Er zijn wel verwijzingen naar het realisme (klassiek), zoals de kaptafel met dode bloemen en geld. We zien juist wel wat de vrouw ziet in de spiegel, haar interpretatie van de werkelijkheid. We zien juist niet hoe ze er in het echt uitziet, ook de leeftijd weten we niet.
In fase 5 kan je het plaatsen in de bredere context van die tijd (1930), zoals het schoonheidsideaal of de schilder zelf (mannelijke vrouw, wellicht zelfportret) of de plaats van de vrouw in de maatschappij (danseres, prostitutie). Het zou ook iets kunnen zeggen over de plek van de kunstenaar in de maatschappij.

Beschouwing afbeelding Rio2 
We hebben beschouwingsvragen opgesteld (in volgorde tot een dialoog) voor een poster van de film Rio2. De tekst bovenin de poster hier links stond er niet in.  Allereerst hebben we in een groepje van 5 personen kijkvragen geformuleerd voor de verschillende fasen gericht op groep 5/6.











Startvragen 
Herkennen jullie dit plaatje?
Wat zijn dit voor dieren?
Zijn jullie weleens op vakantie geweest naar een land dat er zo uitziet?

Onderzoeksvragen
Wat hebben de papegaaien vast?
Wat zie je op de achtergrond?
Waar staat ze op?
Wat hangt er om zijn nek? 

Analysevragen
Waar zijn de papegaaien? Hoe zie je dat?
Wat denk je dat ze gaan doen?
Wat zullen ze van elkaar vinden? Kennen ze elkaar?
Hoe voelt de linker papegaai zich denk je? Hoe zie je dat?
Zal de rechter papegaai zich ook zo voelen? Hoe zie je dat?

Speculatievragen
Wat zal er gebeuren als de papegaai van de boomstam afvalt?
Wat zal er gebeuren als hij zijn kaart kwijtraakt? En wat als zij de kaart kwijtraakt?
Wat zal er gebeuren als ze samen de jungle in gaan?

Vragen die leiden tot een oordeel/besluit 
Waar leidt de rivier heen?
Zal het goed komen met de papegaaien in de jungle?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten