zondag 2 november 2014

Bijeenkomst 8: beeldend vermogen

 Deze tekening links is gemaakt door een jongen van net 5 jaar in groep 2. Zichtbaar is dat hij nog in het Krabbelstadium zit, in fase 1. Hij laat met potlood sporen achter. Hij gebruikt functionele kleuren (om vlakken van elkaar te onderscheiden) en een overall compositie. Er is sprake van een herhaling van motief (zoals de patronen in het midden ).
 De tekening hier rechts is gemaakt door een jongen van 7 uit groep 3. Het is duidelijk te zien dat dit kind in fase 2 zit, het schematische stadium. Alle figuren zijn verspreid geplaatst, dit is een wanordelijke plaatsing en er is sprake van exemplariteit alle figuurtjes zijn hetzelfde, maar een heeft een kroon dus dat is de koning. Hij gebruikt functionele kleuren, om de torens, brug en deur van het kasteel te onderscheiden. Ook schemakleuren, de kroon is geel. Hij tekent kopbuikpoters en er is grootteverschil in de figuren, sommige linksonder heel groot, andere heel klein.



De tekening links is gemaakt door een meisje van 5 jaar in groep 2. Ze zit in fase 2, het schematische stadium. We hebben er objectkleur opgeplakt, maar zie dat ze dat niet gebruikt. Ze gebruikt schemakleuren (banaan is geel, appel is rood, haar is geel) en functionele kleuren om dingen van elkaar te onderscheiden, want de fruitschaal maakt ze juist paars. Ze plaatst alles naast elkaar: afzonderlijke plaatsing en belang en verdringing. De voeten zijn haaks op de kopbuikpoter geplaatst, haaks contrast.


Ze gebruikt contouren, lijnen en een gesloten cirkelvorm voor de kopbuikpoter. Wat opvallend is is dat ze wel wenkbrauwen tekent.



De tekening hier rechts is gemaakt door een meisje van 6 jaar in groep 2. Ze zit ook in fase 2. Er is herhaling van motief te zien (zonnen) en er is een grondlijn getekend. Ook belang en verdringing, voorwerpen zijn naast elkaar geplaatst. Er is sprake van een centraal compositie, het figuurtje staat in het midden en alles draait daaromheen. Ze gebruikt schemakleuren (zon is geel, haar is geel, lucht is blauw, grond is groen) en symbolische kleuren (hartjes zijn roze en rood). De voeten zijn haaks op de figuur getekend, haaks contrast. Het is nog wel een kopbuikpoter, maar ze tekent wel benen met 2 lijnen, maar de armen zijn weer 1 lijn zonder handen.


Wat duidelijk te zien is, is dat naarmate een kind ouder wordt ze meer verbeelding op papier kunnen zetten. De jongen van 7 kan een hele voorstelling van kastelen met ridders in zijn hoofd op papier zetten. Ook het 3 oktober gedeelte, want hij heeft Leiden getekend, het symbool van de sleutelstad op de deur van het kasteel. Van belang is om ze als docent uitdagingen te bieden en ze op een gegeven moment te leren hoe je realistisch kan tekenen. Stap voor stap het beeldend vermogen bevorderen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten