De tekening hier rechts is gemaakt door een jongen van 7 uit groep 3. Het is duidelijk te zien dat dit kind in fase 2 zit, het schematische stadium. Alle figuren zijn verspreid geplaatst, dit is een wanordelijke plaatsing en er is sprake van exemplariteit alle figuurtjes zijn hetzelfde, maar een heeft een kroon dus dat is de koning. Hij gebruikt functionele kleuren, om de torens, brug en deur van het kasteel te onderscheiden. Ook schemakleuren, de kroon is geel. Hij tekent kopbuikpoters en er is grootteverschil in de figuren, sommige linksonder heel groot, andere heel klein.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg91NqFFTk09sJ1tOJ-EttlXq_gASYzb-8jVi2iGUH9RV6oL73QdNgrD0Jf6Ycz8IWLLUR-IlbrQYziwS1EZAg0xyvhw5LAwDxmGKbGyqy8HWyIL7jmBYh2v_HvvSEQBVOjXHp0fnOxIgQ/s1600/20141030_194159.jpg)
Ze gebruikt contouren, lijnen en een gesloten cirkelvorm voor de kopbuikpoter. Wat opvallend is is dat ze wel wenkbrauwen tekent.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjMe-3BcF0y24S6BAYprpxpv189efb4ph9NlTGzewpGx5xCbZGb_Kub4BAPiTMTA8F2MmS9s14DFg3MNGhJ8DlnEB0-q-Et1AUgmhVkyk2fyLEasurtqAGZTi0UMHkH7UuCmrrCzcYnZbs/s1600/20141030_193519.jpg)
De tekening hier rechts is gemaakt door een meisje van 6 jaar in groep 2. Ze zit ook in fase 2. Er is herhaling van motief te zien (zonnen) en er is een grondlijn getekend. Ook belang en verdringing, voorwerpen zijn naast elkaar geplaatst. Er is sprake van een centraal compositie, het figuurtje staat in het midden en alles draait daaromheen. Ze gebruikt schemakleuren (zon is geel, haar is geel, lucht is blauw, grond is groen) en symbolische kleuren (hartjes zijn roze en rood). De voeten zijn haaks op de figuur getekend, haaks contrast. Het is nog wel een kopbuikpoter, maar ze tekent wel benen met 2 lijnen, maar de armen zijn weer 1 lijn zonder handen.
Wat duidelijk te zien is, is dat naarmate een kind ouder wordt ze meer verbeelding op papier kunnen zetten. De jongen van 7 kan een hele voorstelling van kastelen met ridders in zijn hoofd op papier zetten. Ook het 3 oktober gedeelte, want hij heeft Leiden getekend, het symbool van de sleutelstad op de deur van het kasteel. Van belang is om ze als docent uitdagingen te bieden en ze op een gegeven moment te leren hoe je realistisch kan tekenen. Stap voor stap het beeldend vermogen bevorderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten