vrijdag 12 september 2014

Bijeenkomst 2: beeldcultuur



klassiek, modern, postmodern
Kunststromingen herkennen 
De kunststromingen klassiek, modern en postmodern zijn besproken. We hebben plaatjes van
verschillende schilderijen, gebouwen en kunstontwerpen bij de juiste stroming gelegd. Als je als leerkracht op de basisschool met kunst gaat werken, dan is het goed om te bespreken wat de inhoud en bedoeling van de kunst is. Kinderen moeten wel weten waarom ze bijvoorbeeld een schilderij of beeld gaan maken, zodat het beeldend is en niet alleen technisch (zoals het namaken van Mondriaan, zonder zijn visie te weten).



Beeldbeschouwing 'De Toren van Babel' 
Ik heb voor de huiswerkopdracht gekozen voor De Toren van Babel uit 1653, door Pieter Bruegel de Oude. Dit is een schilderij uit de klassieke periode van voor 1860. Het beeld een verhaal uit de Bijbel uit. Het volk spreekt nog slechts een taal en de leider Nimrod wil samen een stad met een toren bouwen dat tot de hemel reikt om  bij God te kunnen komen. God daalde af en het leek hem niet goed dat er maar een taal was, want hij zag waartoe ze in staat waren. Hij zorgde voor spraakverwarring en hierdoor konden de duizenden bouwvakkers de toren niet meer afmaken. Babel betekent verwarring. God verdeelt de mensen in allerlei volkeren met een eigen taal. Les voor vandaag de dag is dat het wellicht niet goed is om een wereldtaal te hebben. De Toren staat symbool voor de hoogmoed van de mens, maar ook voor de nietigheid en vergankelijkheid van de mens. Je ziet links een leider op het schilderij, de mensen knielen en buigen voor hem. Schepen geven aan dat er mensen van ver zijn gekomen. 
Belangrijk is om deze achtergrond (in andere woorden) aan kinderen te vertellen, mocht je dit gebruiken in een les. Zij kunnen dan hun eigen interpretatie geven en er zelf een beeld bij maken. Wat zij maken hoeft dan niet op dit schilderij te lijken. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten